vrijdag 28 oktober 2011

Nu zondag: Ida van Dril's poppentheater voor iedereen vanaf 6 jaar!

Op zondag 30 oktober om  speelt Ida van Dril de familievoorstelling 'Oma's oma' in Cultuurcentrum Achterolmen. Iedereen vanaf 6 jaar is welkom. Tickets kan u bestellen via onze website.
Hier kan u een interview lezen met Ida van Dril:

Ida van Dril blijft trouw aan haar eigen verhaal

“Kinderen begrijpen en voelen veel meer dan wij volwassenen denken,” aldus de jonge theatermaakster Ida van Dril (28). “Ik geef kinderen graag iets uit mijn voorstellingen mee om over na te denken.” Momenteel staat Van Dril met twee jeugdvoorstellingen op de planken. Maar ze wil meer. Samen met Fred Delfgaauw werkt ze aan een poppenvoorstelling voor volwassenen en maakt ze goede kans zijn talentvolle opvolgster te worden. “Ik probeer altijd trouw te blijven aan mijn eigen verhaal en eigen gevoel.”

Het theater zit Ida van Dril in de genen. Haar opa en oma leerden elkaar kennen tijdens het toneelstuk Gijsbrecht van Aemstel en haar moeder dirigeert en regisseert kindermusicals. Zelf koos Van Dril haar middelbare school uit op het theateraanbod. Daarna begon ze haar studie aan de Theaterkade in Amsterdam, waar ze in 2005 afstudeerde. “Een leven zonder theater is voor mij bijna niet voor te stellen. Vijf jaar geleden hoopte ik dat ik zou staan waar ik nu sta. Mijn carrière ontwikkeld zich, stapje voor stapje, en dat vind ik eigenlijk ontzettend fijn.”

Van Dril’s eerste eigen theaterproductie Oma’s oma is al ruim een jaar in de theaters te zien. Tijdens deze familievoorstelling wordt, met behulp van drie poppen, het verhaal vertelt van Merel die niet begrijpt waarom haar demente oma zo raar doet. In deze voorstelling zitten veel van Ida’s eigen ervaringen verwerkt. Daarnaast haalt ze haar inspiratie uit sprookjes en mythologieën. “Ik wil in mijn voorstellingen een diepere laag aanbrengen. Kinderen zijn veel slimmer dan wij denken. Ze nemen de boodschap van de voorstelling onbewust mee naar huis en denken daar later nog eens over na.” Het is voor Van Dril ook belangrijk dat de ouders van de kinderen kunnen genieten van haar voorstelling. “Een goede kindervoorstelling is een voorstelling voor volwassenen, waar kinderen met plezier naar kunnen kijken.”

Ida van Dril is nu nog te zien in twee familievoorstellingen (Oma’s oma en Achtste-groepers huilen niet) maar in haar hoofd zitten ideeën voor een theaterstuk voor volwassenen. En ook bij een volwassen voorstelling zullen haar poppen niet ontbreken. “Oma’s oma is pas het begin. Ik weet zeker dat een voorstelling met poppen voor volwassenen gaat werken. Kijk maar naar Fred.” Fred Delfgaauw, theatermaker in hart en nieren, heeft talloze voorstellingen gemaakt die worden gespeeld met behulp van handpoppen. Door menig mens wordt Delfgaauw gezien als de meester-poppenspeler in het theater. En deze man is Van Dril’s leermeester. “Ik ben heel dankbaar dat ik met Fred samen mag werken. Op een dag ben ik naar hem toe gegaan en ik heb hem om  hulp gevraagd. Ik vind hem zo goed, zijn voorstellingen zijn sprookjesachtig. Bijna magisch.”

Fred Delfgaauw stemde toe met haar verzoek en gaf haar de opdracht een opzet te maken voor een theaterstuk. Vervolgens moest zet het ruwe materiaal voor hem spelen. “Dat is ongeveer het engste wat ik ooit gedaan heb. Mijn prille ideeën voorspelen voor zo’n grootheid als Fred.” Maar Delfgaauw was enthousiast en samen gingen ze aan het werk. Hieruit ontstond Oma’s oma’s, Van Dril’s eerste theaterproductie i.s.m. Productiehuis Studio Peer en impresariaat Van Engelenburg. “Ik ben ontzettend blij met de kans die Fred mij heeft gegeven. Het is niet makkelijk om als jonge theatermaker iemand te vinden die jouw ideeën ondersteunt en helpt uit te werken. Je moet veel doorzettingsvermogen en een beetje geluk hebben.”

De jeugdvoorstellingen die Van Dril momenteel speelt hebben niet echt een ‘happy end’. “Een verhaal hoeft van mij niet goed af te lopen. Er mag best wat drama inzitten. Ik vind het heel mooi dat dat gewoon kan.”  Van Dril hoopt in de toekomst nog veel poppenvoorstellingen te kunnen maken. Zeker voor een volwassen publiek. “Hopelijk ga ik langzaam van de kleine zalen naar de middenzalen. Een samenwerking met bijvoorbeeld Fred sluit ik niet uit.” En Broadway als ultieme einddoel? “Nee, dat absoluut niet. Ik hou van dat intieme gevoel van een kleine zaal. Het gaat mij er niet om hoe bekend of groot ik ben. Ik wil trouw blijven aan mijn eigen gevoel en eigen verhaal.”

Maar als Van Dril de kans zou krijgen om in een grote zaal te spelen zou ze die grijpen. Ze is regelmatig gevraagd om auditie te komen doen voor grote producties. “Dit is op zich wel oké, maar het verhaal moet wel bij mij passen. Meestal valt het ook niet goed samen met mijn eigen productie. Als het er op aan komt kies ik toch voor mijn eigen werk.”

Door Merel Hurkmans
In opdracht van Van Engelenburg Theaterproducties

0 reacties:

Een reactie posten